Vi rakk det ikke!

Triste saker, men etter ti år er det slutt for verdens raskeste bil.

Bugatti melder at de nå har solgt den 450. og siste Bugatti Veyron.

– Med Veyron har Bugatti skapt et bilikon og etablert seg som verdens mest eksklusive superbilmerke, sier Wolfgang Dürheimer, president i Bugatti Automobiles S.A.S.

Det har blitt laget 300 coupéutgaver, av Veyron 16.4 med 1001 hestekrefter og Veyron 16.4 Super Sport med 1200 hestekrefter, i tillegg 150 roadstere med de to motoriseringene.

  • LES OGSÅ: Mer bilstoff på E24 BIL

– På mange felt er Veyron fortsatt unik, ti år etter at den ble lansert, sier Dürheimer.

Han sier videre at dette nå er et unikt kapittel i bilhistorien som nå har nådd sitt klimaks.

Fire mål

Da de satt i gang planleggingen av bilen fikk utviklerne fire mål de skulle oppnå. Den skulle ha mer enn 1000 hestekrefter, gå i mer enn 400 kilometer i timen, gjøre null til hundre på mindre enn tre sekunder, og – den største utfordringen i følge Bugatti – den skulle kunne kjøres med komfort og stil.

Det tar rundt seks uker å lage en Veyron, og den massive motoren, med 16 sylindre, trenger 10 radiatorer. Den skal visstnok gå tom for bensin etter åtte mil om man ligger i toppfart.

(Saken fortsetter under bildet)

<b>DEN ALLER SISTE:</b> Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse “La Finale” ble den siste av sin art.
DEN ALLER SISTE: Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse “La Finale” ble den siste av sin art.FOTO: BUGATTI

Veyron 16.4 kom i 2005, den åpne versjonen i 2008, så kom den enda kraftigere 16.4 Grand Sport i 2010 og roadsterversjonen av denne to år senere.

Versjonen med 1200 hestekrefter og et dreiemoment på 1500 newtonmeter satt ny rekord for gatebiler med en toppfart på 431,072 kilometer i timen. Snittprisen på de 450 bilene, hvor en svært stor del er spesialutgaver laget i noen få eksemplarer, er 2,3 millioner euro, tilsvarende 19,7 millioner norske kroner.

Det er ikke registrert noen Veyron på norske skilt. Prisen over er for øvrig før de norske avgiftene gjør seg gjeldende.

Den siste bilen, kalt Veyron Gran Vitesse “La Finale” skal vises på bilutstillingen i Genève som åpner i midten mars, der skal den stilles ut ved siden av bilen med chassisnummer 1. Den er solgt til en kunde i Midtøsten.

Bugatti sier ingenting om en oppfølger.

Artikkel hentet fra E24.no

Skrevet av Johan Erlend Dybvik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *